semimaraton-mib-2014

Nou RP masters la semimaraton: 1h28:22
5 oct 2014 ora 9, Maratonul Internaţional Bucureşti

Proba de 21,1 km din cadrul Maratonului Internaţional Bucureşti a fost principalul meu obiectiv pentru sezonul de toamnă 2014, competiţie pe care mi-am axat întreaga pregătire din timpul verii, aceasta în primul rând datorită timpului bun scos în aceiaşi probă în luna mai la Semi-maratonul Petrom. Am reuşit să-mi îmbunătăţesc recordul personal ca atlet masters pe această distanţă, şi nu am fost departe de obiectivul concret pe care mi l-am propus, anume un timp de 1h27 pe 21 ,1km.
Proba de 21,1 km din cadrul Maratonului Internaţional Bucureşti a fost practic principalul dar si singurul meu concurs din sezonul de toamnă (sper să mai prind nişte crosuri mai scurte până în iarnă). În mod normal ar fi trebuit să particip la nişte concursuri pregătitoare, dar am considerat că în această perioadă nici una dintre competiţiile disponibile nu m-ar fi ajutat prea mult pentru pregătirea cursei, astfel că am preferat să înlocuiesc în programul de antrenament aceste curse cu tempo-uri susţinute făcute individual.

Temerile mele în privinţa vremii din ziua concursului au fost complet infirmate: o vreme absolut perfectă la start pentru alergare şi obţinerea unor rezultate bune, respectiv 9 C, soare blând de toamna, vânt aproape imperceptibil.

Am ajuns la start, la fel ca în primăvară, în formă, odihnit şi în tonus, foarte concentrat pe ceea ce îmi propusesem: o cursă pe un tempo de 4:05 - 4:10 /km, respectiv un rezultat în jurul a 1h27!

Organizarea competiţiei a fost foarte bună, astfel că înscrierea, ridicarea kitului, încălzirea şi prezentarea la start au decurs fără probleme. Startul a fost foarte frumos şi dinamic, fără îmbrânceli şi înghesuială, astfel că am putut pleca direct pe un tempo alert, undeva în jurul a 3:50 /km pe prima mie, pentru a-mi putea intra în ritmul de cursă fără probleme odată cu intrarea în linie dreaptă pe Bulevardul Unirii.


Primii 11 kilometri i-am alergat în mare parte alături de George - coleg cu mine la veterani care a concurat în proba de maraton - pe tempo-ul pe care mi-l propusesem, la kilometrul 11 având un timp de 45 de minute – timp care corespunde unui rezultat de 1h26:10 pe semi-maraton! De aici însă am început să scad ritmul de alergare, am început să-mi simt picioarele mai „moi”, astfel că am mai micşorat lungimea pasului de alergare încercând să-mi menţin cadenţa (frecvenţa paşilor). Din punct de vedere al respiraţiei m-am simţit foarte bine pe această a doua parte a cursei însă nu am avut şi forţa necesară în picioare pentru a menţine ritmul.

Aş pune această slăbiciune a forţei în alergare şi pe seama pantofilor de alergare pe care mi i-am ales pentru această cursă, anume Mizuno Ronin 5, un model celebru, cu o talpă relativ subţire, cu care m-am simţit excelent la antrenamentele de intensitate de bucăţi şi tempo-uri; totuşi aceste antrenamente de intensitate au fost pe o distanţa semnificativ mai mică decât distanţa de concurs, şi pentru a fi sincer am avut aşa o îndoială că nu mă vor ţine picioarele pe toată distanţa, deoarece acest model avantajează o alergare foarte rapidă, dar desigur că acest lucru nu poate fi realizat fără o creştere a impactului cu solul.

Pentru a face o comparaţie, în primăvară am alergat cu pantofi modelul Brooks Launch, un model mai simplu, cu talpă mai înaltă, foarte flexibili şi cu o absorbţie bună a şocurilor, pantofi în care m-am simţit excelent şi nu am simţit deloc această senzaţie de picioare „moi”  ce apare atunci când impactul cu solul este resimţit prea puternic în alergare.

Ca să revenim la cursă, de pe la kilometrul 11 am început uşor-uşor să slăbesc ritmul, pe porţiunea în uşoară urcare din dreptul clădirii CEC am ajuns chiar la un timp de 4:28 /km, după care am încercat totuşi să recuperez. Încă mai speram pe la kilometrul 18-19 să scot un timp sub 1h28 (pentru că de fiecare dată în timpul unei curse trebuie să avem forţa mentală de a ne modifica obiectivul iniţial în funcţie de ceea ce se întâmplă în cursă!)

Din păcate picioarele m-au cam lăsat de tot pe ultimul kilometru pe care l-am făcut doar în 4:21! Dacă aş fi reuşit un timp de 4 minute şi un finiş în forţă, probabil aş fi coborât sub 1h28, dar din păcate nu am reuşit acest lucru, deşi din punct de vedere al respiraţiei nu am simţit dificultăţi, toată problema a constat în faptul că nu am avut mai multă forţă în picioare. 

Să mai spun că pentru prima oară am alergat cu un ceas dotat cu GPS, ceea ce mi-a permis să văd cu exactitate timpul realizat pe fiecare kilometru în timpul cursei. Puteţi vedea online graficul cursei aici.

Am obţinut totuşi un rezultat bun – 1h 28:20, rezultat ce reprezintă un nou record al meu ca atlet master pe această distanţă!

M-am bucurat şi pentru Teolici, care după o pauză destul de lungă şi-a reluat activitatea competiţională, în cursa dificilă de 3k din jurul Casei Poporului, cursă în care a scos un timp destul de bun în jurul a 16 minute!

Dintre prietenii şi colegii mei atleţi masters, l-aş remarca în primul rând pe Cătălin Ioniţă care a reuşit un timp absolut excelent de 1h20 pe semi, menţinându-şi constant progresul din ultimele luni când a reuşit şi un rezultat de 17:40 pe 5.000 şi un timp foarte bun la un cros pe 16,5 km la Corcova! Deci rezultate foarte valoroase pe distanţe foarte diferite! Eu sunt aproape sigur că în curând, poate chiar anul viitor, va putea ataca recorduri naţionale masters!

De asemenea şi Adrian, alături de care m-am antrenat în cursul verii, şi-a îmbunătăţit recordul personal pe semi-maraton cu aproape 5 minute, obţinând 1h31, având şi el după părerea mea un mare potenţial de progres pe distanţe între 5 şi 21,1 km!

Mulţumiri speciale şi lui Liviu, care deşi răcit, a venit la concurs special pentru a ne face poze şi filmări!

Un concurs frumos, o vreme excelentă, foarte mulţi participanţi – şi trebuie să remarc aici că majoritatea alergătorilor au învăţat regulile nescrise ale acestui sport în privinţa respectului reciproc pentru ca desfăşurarea cursei să nu aibă de suferit – multă pasiune, sportivi din elita mondială prezenţi la start, pe scurt unul dintre evenimentele care dau savoare acestui sport şi ne motivează să ne antrenăm de-a lungul întregului an!

No comments:

Post a Comment